کد مطلب:300659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

فاطمه الگوی سنت شکنی


نقش فاطمه علیهاالسلام در احیای زنان عجیب بود. او وسیله و الگوی یك سنت شكنی است. سنتی كه به طور غلط در جامعه شایع شده و مردم را اسیر و گرفتار خود كرده است. او تجربه عملی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و رسول خدا در قالب او همه سنتها، اصول و برنامه های اسلامی را درباره زنان پیاده كرد.

پیامبر توسط او نشان داد كه والدین چگونه دختران خود را بپذیرند و دوست بدارند. در آن هنگام كه دختران را زنده به گور می كردند او دست دخترش را می بوسید و می فرمود: دختر نعمت خداست. او را در كودكی و خردسالی روی زانویش می نشاند و گویی عمد داشت كه مردم نوازش او را از دختر ببینند و درس بگیرند.

پیامبر از طریق او نشان داد كه زن در جهان بینی اسلام از چه دریچه ای باید نگریسته شود. ارج و قیمت زن تا چه اندازه است


و چگونه باید او را در كنار خود داشت.

بوسیدن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست دختر خود را، خود نشانه اعتراض و عصیان علیه طرز فكر جامعه زمان اوست. انقلابی است علیه زنده به گور كردن دختران و نشان می دهد كه نه تنها نباید به او اهانت كرد بلكه باید او را پذیرفت و دست او را هم از آن بابت كه نعمتی از خداست باید بوسید.

دختران و زنان را در عصر او به حساب نمی آوردند، حتی آنان را به شخم كردن زمین وامی داشتند. دختران را جزو حسب و نسب نمی شمردند. حتی از ارث محرومش می كردند. در عوض قصاص را درباره او به سختی اجراء می نمودند. بی پسر را اگر چه دارای چندین دختر بود ابتر می شمردند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از طریق فاطمه علیهاالسلام نشان داد كه بی پسر ابتر نیست. مقام و رتبت زن آنچنان نیست كه كوته نظران می پندارند. او حتی می تواند خیر كثیر باشد. مایه نعمت و عزتی برای خانواده و كسان باشد.

او الگوی سنت شكنی حتی درباره ازدواج بود. در آن عصر بزرگزادگان جز با بزرگان و ثروتمندان ازدواج نمی كردند. اما او این سنت را شكست و با علی علیه السلام پسر عم خود كه فقیر بود و حتی خرج عروسی را از محل فروش زره تهیه كرده بود ازدواج كرد.

راستی اگر فاطمه علیهاالسلام نبود این همه سنتهای غلط چگونه می شكست و این همه الگوهای عملی در زندگی و رسالت پیامبر علیهاالسلام چگونه حاصل می شد؟ اگر فاطمه علیهاالسلام نبود این همه عقده ها


و حقارتها، نابسامانیها كه روح زنان را سست می سازد چگونه از میان می رفت.